Voor Scholen

Educatieprogramma waar kunst, design, erfgoed en vakmanschap elkaar ontmoeten:

Learning through Crafts

Met haar educatieve programma biedt CCNL een geïntegreerde methode waarbij kunst, design, cultuur, erfgoed en vakmanschap samenkomen.
Met dit programma wil CCNL bevorderen dat vakmanschap en technieken van de creatieve ambachten op een eigentijdse manier worden overgedragen aan volgende generaties. Waarbij plezier en toegankelijkheid voorop staan voor zowel de kinderen als de begeleiders.
Aandacht voor het ambacht is in de westerse wereld niet louter een nostalgisch terugkijken, maar eerder onderdeel van een creatieve zoektocht naar nieuwe, eigentijdse methoden en technieken – waarbij de kennis en ervaring van gespecialiseerde vakmensen en de gerespecteerde waarden van de ambachtseconomie een inspirerende factor vormen. Creatieve ambachten zijn dragers van onze cultuur.

Focuspunten programma

  • Leren met hoofd, hart en handen (er is sprake van een groeiend bewustzijn dat leren in een breder verband effectief is)
  • Integraal aanbod erfgoed, kunst en design
  • Bevorderen van creativiteit d.m.v. het maakproces en materiaal
  • Leren binnen een (inter-) culturele context
  • Basiskennis vergaren om zelf te maken t.b.v. duurzaamheid en zelfvoorzienend zijn

Het programma biedt leerkrachten handvaten om creatieve ambachten op eigentijdse wijze in de klas vorm te geven. Voor scholen die zich willen profileren in cultuuronderwijs biedt het programma handvaten om een doorgaande leerlijn op te zetten rond werken en leren met de handen binnen een culturele context.
Het programma is nog in ontwikkeling.

Vakmanschap en onderwijs

In het primair onderwijs wordt nog maar weinig aandacht besteed aan leren met de handen. Dit in tegenstelling tot een halve eeuw geleden toen dit nog vanzelfsprekend was om technieken aan te leren. Vakmanschap werd niet alleen op school over gedragen, maar ook van vader op zoon en van moeder op dochter. Met het verdwijnen van het handmatig werken en het niet meer aanleren van technieken in het onderwijs verdwijnen ook de positieve effecten op leren door handmatig handelen. Bijvoorbeeld tactiele ontwikkeling, precisie en fijne motoriek, ruimtelijk inzicht, kennis van materialen, als basis om tot verbeelding te komen, waarnemen en analyseren.
Het ‘handelend leren’ spreekt veel zintuigen aan, heeft invloed op het vormen van de hersenen maar bovenal biedt het zelf maken veel plezier, het vergroot het zelfvertrouwen, ontwikkelt doorzettingsvermogen en het maakt bewust van materialen en grondstoffen.

UNESCO

Nu het werken met de handen op grote schaal aan het verdwijnen is, en daarmee ook de kennis van ambachtelijke technieken, heeft UNESCO middelen ter beschikking te stellen ter bescherming van dit immaterieel erfgoed.



Educatie